Zeven hoofdzonden

De zeven hoofdzonden wat waren dat ook al weer? Ik kwam ze tegen in het boekje ‘Jeroen Bosch tussen Hemel en Hel’ van Chris Will: Hebzucht, Gulzigheid, Agressie, Afgunst, Wellust, Hoogmoed en Luiheid.

Ze worden de zeven hoofdzonden genoemd omdat veel andere zonden er vanaf geleid kunnen worden. De sfeer waarin ze ooit als hoofdzonden werden beschouwd, was zwaar christelijk. Dat is iets wat ik me nog moeilijk kan voorstellen.

Als psycholoog kijk ik dan ook heel anders aan tegen deze hoofdzonden. Onder die hoofdzonden zitten namelijk een heleboel psychologische mechanismen, waardoor mensen doen wat ze doen. Niet dat ik hoofdzonden goed wil praten, helemaal niet.

Ik weet alleen dat de meeste mensen niet afgunstig, gulzig, hebzuchtig of agressief zijn uit weelde of geluk, maar juist uit een gevoel van ongeluk, tekortschieten, tekortkomen of een laag zelfbeeld. Als ik iemand kan laten zien waarom hij zich zo tekort voelt schieten of tekort gedaan voelt, verdwijnen te grote gevoelens van jaloezie, agressie of afgunst vaak. Er komen normale gevoelens van boosheid en jaloezie voor in de plaats die te maken hebben met gewone verlangens die er mogen zijn.

Ik geef toe wellust, hoogmoed en luiheid zijn een stuk moeilijker te veranderen. In mijn ogen zijn dat misschien ook wel ‘gezonde zonden’: wellust en luiheid gaan zelden samen met burn out of depressie. Hoogmoed brengt iemand soms tot grote hoogten en prestaties ook al kunnen anderen daar dan weer jaloers op zijn. En pas op voor de val: je kan in je eigen mes vallen als blijkt dat je keer op keer niet kan waarmaken wat je hebt beloofd.

Zonder zonden wordt het leven toch een beetje saai, vind ik. De kunst voor mij is om je eigen zonden niet te ontkennen en anderen hun zonden niet te veel kwalijk te nemen. Met liefde, compassie en het begrijpen van zonden kom ik verder dan met het veroordelen ervan.

Voor mij zijn de hel en de hemel trouwens gewoon hier op aarde. Je belandt in een psychologische hel als je in dit leven te weinig voor elkaar krijgt, te veel laat afleiden, te veel afhankelijk blijft en te weinig kan betekenen voor anderen. Jeroen Bosch heeft dat op een fantastische wijze uitgebeeld.

Jeroen Bosch tussen hemel en hel

 

 

Jeroen Bosch tussen Hemel en Hel, Chris Will (2016)

 

 

Over Karina de Groot

Ik ben gz-psycholoog en coach. Ik help mensen om zich te beschermen tegen stress, en makkelijker en met veel zin in het leven te staan. Met behulp van de zelfbeeldtest geef ik mensen psychologische hulp om dit voor elkaar te krijgen.
Dit bericht werd geplaatst in Psy-Image, Psycholoog Nieuwegein, Zelfbeeld en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

