Snelle truc positief zelfbeeld

Er is een snelle truc waarmee je je zelfbeeld positief kunt maken. Dit werkt met behulp van gedragstherapie. Het is bovendien wetenschappelijk bewezen dat het werkt. Je kunt het vergelijken met het trucje dat een hond leerde van Pavlov.

De hond kreeg een stuk vlees aangeboden, en tegelijkertijd liet Pavlov een bel horen. Als reactie op het vlees maakte de hond speeksel aan. Later kwijlde hij ook als de bel ging zonder dat hij vlees kreeg. Hij leerde twee dingen combineren die eigenlijk niets met elkaar te maken hadden. Zo kun je zelf ook een koppeling aanleren of afleren tussen twee dingen die eigenlijk niet gekoppeld zijn.

Het klinkt misschien gek, maar wij hebben net als honden veel dingen gekoppeld die eigenlijk niet bij elkaar horen.

Stel, je hebt een bepaalde negatieve gedachte over jezelf. Er is dus een koppeling tussen een bepaalde gedraging van jezelf en een negatieve gedachte. Bijvoorbeeld: ‘je maakt een fout, en denkt gelijk, wat ben ik dom dat ik dat niet wist, wat erg dat ik dat gedaan heb.’  Je hebt ergens in je leven geleerd dat dom gedrag hetzelfde is als iets heel ergs doen. Toch is dat meestal niet het geval.

De simpele truc is dan om het gedrag, een domme fout maken, te koppelen aan een andere gedachte. ‘Ik heb iets doms gedaan omdat ik iets niet wist, en dat is heel erg’ wordt dan ‘ik heb iets doms gedaan omdat ik iets niet wist, en dat is eigenlijk normaal.’ Dit herhaal je een aantal keren tot dat je gelooft en beseft dat de tweede gedachte veel waarschijnlijker is dan de eerste. En geloof me. Het is ook echt zo. Als je iets doms hebt gedaan omdat je niet beter wist, kun je daar nu eenmaal niets aan doen. Het is heel normaal en menselijk!

Het is een simpele truc, maar het werkt echt bij eenvoudige negatieve gedachten. Probeer het uit en kijk of het bij jou werkt. Helpt het, dan is het mooi meegenomen. Helpt het niet, verdiep je dan verder in je zelfbeeld. Het is hoe dan ook de moeite waard om je negatieve gedachten over jezelf te gaan begrijpen en te veranderen in meer reële gedachten.

Met de zelfbeeldtest kun je bijvoorbeeld meer zicht krijgen op je zelfbeeld en hoe je er op dit moment voorstaat. Ik help je ook graag verder als je merkt dat je er zelf niet goed uitkomt.

Succes, Karina de Groot

Advertenties

Over Karina de Groot

Ik ben gz-psycholoog en coach. Ik help mensen om zich te beschermen tegen stress, en makkelijker en met veel zin in het leven te staan. Met behulp van de zelfbeeldtest geef ik mensen psychologische hulp om dit voor elkaar te krijgen.
Dit bericht werd geplaatst in Psycholoog Nieuwegein, Stress, Uncategorized, Zelfbeeld, zelfbeeldtest en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s