Uit angst rennen naar de toekomst?

Ik droomde dat ik langzaam leefde… heel langzaam onder een steen. Overal om me heen, zag ik mensen rennen naar de toekomst, nog steeds vervuld van idealen. Van het stenen tijdperk tot in de eeuwigheid leken de mensen te rennen, te klimmen en te willen winnen. Ontevreden over het nu, ongelukkig over wat er nu is. Vooruit rennend met hoop op betere tijden.

Levend onder die steen zag ik ineens iets helder. Helder keek ik van onder die steen. Ik zag dat we geen hoop en idealen nodig hebben als we stilstaan en om ons heen kijken wat we kunnen. We kunnen heel tevreden zijn met wat we allemaal kunnen.

Je hebt geen hoop nodig, als je tevreden bent. Hoop heb je alleen nodig als je iets tekort komt. Je hoopt op betere tijden. Maar wat als die betealles-van-waarde-is-weerloos-zonnehoed-paraafre tijden gewoon zijn aangebroken?

Ik stelde me voor dat iedereen kon zien dat het er al is waar we op hopen. Vertrouwen, gelijkwaardigheid, eerlijkheid, openheid, contact, iedereen zag dat het er allemaal is als je er zelf voor openstaat. En zag dat het er niet is, als je bang bent.

Ik zag nog iets tamelijk helder. Idealen, onderbuikgevoelens, willen winnen, het zijn allemaal vormen van angst, angst voor de toekomst, angst voor andere mensen, angst voor eenzaamheid, angst om af te gaan.

Ik droomde dat ik onder mijn steen vandaan kwam met minder angst dan eerst. Dat ik gewoon langzaam durfde leven zonder haast om ergens te komen. Ik stelde me voor dat iedereen onder zijn steen vandaan kwam, de angst voor anderen accepteerde en meer om zich heen zou durven kijken. Zouden we dan niet veel minder bang zijn voor anderen en minder haast hebben met de toekomst?

Over Karina de Groot

Ik ben gz-psycholoog en coach. Ik help mensen om zich te beschermen tegen stress, en makkelijker en met veel zin in het leven te staan. Met behulp van de zelfbeeldtest geef ik mensen psychologische hulp om dit voor elkaar te krijgen.
Dit bericht werd geplaatst in Genieten, Psycholoog, therapie, Relaties, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

